Dag 11: Lower Zambezi National Parc

7 oktober 2022 - Roma, Zambia

Na een heerlijke nachtrust, vanmorgen een klopje op de deur om 5 u, opstaan en ontbijt met eieren en spek, fruit, toast etc.

Daarna een gamedrive via speedboot gedurende 40 min over de Zambezi naar een dieper gelegen punt in de Bush: de ingang van het Lower Zambezi National Parc. Daar stond een open jeep te wachten met 2 gidsen.

IMG_7274

Na een half uurke toeren doorheen de prachtige savanne stoten we op een pack van wild dogs, wilde honden, een troep van wel een veertigtal honden van klein naar groot. Dit is eerder uitzonderlijk te zien in de savanne, dus onze dag was direct goed.

Wild dogs zijn ongelooflijk efficiënte jagers die in groep de prooi omsingelen en dan massaal verscheuren.

IMG_7292IMG_7284

Na deze honden te hebben geobserveerd, verder de Bush in op zoek naar andere dieren.

Massa’s olifanten , vele met babies, kruisten ons pad. De olifanten in deze regio van Zambia zijn minder agressief dan in Kafue park omdat zij minder te maken hebben gehad met stropers. Olifantendracht duurt 22 maanden en de baby weegt ong 100 kg bij geboorte en zuigen ongeveer een drietal jaar.

Een eindje verder weer een bijzonder voorval: 3 leeuwecubs ( ong 2 jaar oud) die in een mahonie boom waren gekropen om meer verluchting te krijgen na een zware maaltijd. Beetje later kwam nummer vier hen vervoegen in diezelfde boom.

IMG_7312IMG_7308

De 2 leeuwemoeders hadden een buffel gedood en de overschot lag beetje verder weggestopt in de struiken om later verder op te eten.

Aan hun dikke buiken was duidelijk te merken dat alle zes flink hadden gegeten.

Dan in de voormiddag nog buffels en heeeeeeeeel veeeeeeeel olifanten met kalfjes gezien die kwamen drinken aan de rivier.

IMG_7267

Tegen 11u terug de speedboot op, terug naar de lodge voor een lekkere lunch. Namiddag even in de pool zwemmen maar tot onze verbazing kregen we hoog bezoek : grote bull ( mannetjesolifant) wou wat drinken en even daarna een hippo die ernaast kwam grazen. Toch hebben we wat kunnen zwemmen, weliswaar met een waakzaam oog op de olifant die zich te goed deed aan de bomen rondom de pool.

IMG_7335

Om 16u terug een night drive die vooral gericht is om nachtdieren te zien, dus na de gebruikelijke sundowner bij ondergaande zon hebben we nog wat genet, civet katten kunnen zien. Die laatste zijn gekend als “koffiemakers” want bepaalde koffiebonen worden gegeten door civets en de kak dan wordt gedroogd en vermalen en dat is blijkbaar de duurste koffie die er bestaat……

IMG_7323

Weeral een heerlijke dag af te sluiten met een douche om alle stof af te spoelen en na een lekkere maaltijd regelrecht bed in.

Morgenvroeg terug vroeg dag.