Dag 12: Lower Zambezi NP

8 oktober 2022 - Roma, Zambia

Vanmorgen zoals elke dag om 5 uur op, ontbijt en om 6 u de speedboot naar Lower Zambezi National Parc. Ditmaal iets verder gevaren zodat we dieper in het park konden beginnen met de gamedrive, de jeep met Leonard, onze gids stond klaar.

Eerst zijn we op zoek naar de leeuwen troep van 2 Leeuwinnen en 4 cubs. Ze lagen kort bij een lagune niet ver van de Zambesi.

6 slapende leeuwen alle gelijkend op brave poesjes maar beter niet uit de jeep komen want toch wel dodelijk.

IMG_7400IMG_9655

Verder gereden op zoek naar luipaarden die zich meestal in de bomen ophouden en inderdaad een heel eind verder een male en female luipaard in een dichtgebladerde boom etende van een impala die ze in de boom hadden gesleurd.

Luipaarden zijn heel moeilijk te spotten dus onze dag was geslaagd!

Ook een grote kudde buffels 🦬 die een zwangere buffel die op punt stond om te bevallen achterlieten omdat ze niet kon volgen.

IMG_7363IMG_7379

Verder nog een leeuwin met 2 al grotere cubs die ook een copuleuze maaltijd ophadden met dessert en al en slapende onder de struiken.

Olifanten zijn er bij overvloed en hierbij valt op dat sommige geen tusks of slagtanden hebben. Blijkbaar is dit een of andere genetische afwijking die toch regelmatig voorkomt. Volgens de gids hebben olifanten zulk sterk geheugen dat zij doorgeven aan de volgende generatie dat stropers hen doden voor hun tusks zodat ze

gewoon geen laten groeien. Lijkt me vergezocht maar olifanten hebben natuurlijk een olifantengeheugen dus je weet maar nooit.

IMG_7424IMG_7414

Een heel geslaagde morgen en daarna lekkere lunch en relaxen aan de pool.

De namiddag dan een boottrip op de Zambesi met Weston.

Onderweg vele vogels gespot en ook weer vele olifanten die naar het water komen om te verfrissen en te drinken.

Hippos met de massa, die ongeveer 5 minuten onder water kunnen blijven en ook grote krokodillen. Deze laatste leggen ongeveer tussen 60 a 80 eieren in het zand en gedurende 90 dagen, door inwerking van de zon worden die uitgebroed. Het geslacht wordt bepaald door de plaats in de nest, mannetjes bovenaan , vrouwtjes onderaan.

Van deze hoop overleeft er meestal maar 1 tot 2 van de 80, door hagedissen en andere aaseters die azen op de eieren en de jongen die uitkomen.

Zelfs de moeder eet soms haar eigen kroost op, weinig moederinstinct dus.

IMG_7431

Een prachtige zonsondergang op de Zambezi met een gin-tonic en kleine snacks, deze laatste avond in Baines River Camp kon niet beter eindigen.

IMG_7466Na opfrissen voor het diner maar oh neen hoor: Een olifantenmoeder met kleintje recht voor onze deur, dus we konden niet naar het hoofdgebouw met restaurant. Eerst security roepen die ons moesten begeleiden met de jeep ( 3 km omrijden 😮).

Nog een heerlijk diner met vooraf scampi’s in heerlijk sausje, daarna gebakken vis, runsdvlees, groene salade, gebakken aardappeltjes, pompoenpuree, bonen/ mais salade etc ! Veel te veel !

Nog even alles in de valies proberen proppen, morgenochtend terug vertrekken!