Dag 16: reisdag naar Tree Rivers Camp

13 oktober 2022 - Lilongwe, Malawi

Wat een ervaring deze nacht nabij de nijlpaarden die echt enorm lawaai maken s’nachts.

Vanmorgen opnieuw vroeg opstaan en ontbijt rond de boma voor ons tweeen en de gids Martin. Brood getoast op het vuur en porridge ( havermoutpap 😋) lekker !

IMG_7801

Ditmaal voor de eerste keer een walking safari met gids Martin, guard Mike met geweer en Kenny ,de drager van koffie en versnaperingen.

IMG_9828IMG_9830

Door de bush wandelen gebeurt in ganzenmars en volgens strikte veiligheidsregels vermits er altijd ergens een dier kan opduiken dat agressief kan reageren.

IMG_9827

Natuurlijk tijdens een wandelsafari veel aandacht voor planten, bloemen en vogels.

Maar ook de verschillende sporen van dieren alsook de uitwerpselen komen aan bod.

Zoals de hyena die ronde witte drollen legt vol calcium van de beenderen van dieren die zij opeten.

De drollen van olifanten worden dan weer helemaal gerecycleerd door eerst de baboons die er de zaden uithalen en de termieten die er nog wat uithalen om hun heuvels te bouwen wat dan weer door de boskippen ( Guinee fowls) wordt opgepikt als voer. De circle of life is rond in de bush.

Aan de lagoon gekomen voor koffiestop, veel krokodillen in deze poel die voornamelijk vissen eten maar ook argeloze antilopen in het water sleuren. Ook giraffen komen langs om op hun knieen door te buigen zo water te drinken. Volwassen giraf wordt makkelijk meer dan 4 meter groot en zelden zal een leeuw zich wagen om ze aan te vallen want hun trap met de achterpoten is dodelijk.

IMG_9836

Prachtige natuur in South Luangwa met veel mahonie bomen, ebony en worstenbomen, ondanks de droogte toch mooi in groen.

De streek is een perfect voorbeeld van watermanagement doordat alle regen die valt in het regenseizoen ook opgevangen wordt in natuurlijke wadi’s en lagunen en zo bewaard wordt ter plekke voor het droge seizoen. Vlaanderen kan hier nog iets van leren!

Rond 10 uur terug naar camp, onze bags gepakt en na weeral een heerlijke lunch kregen we een rondleiding in de bush keuken : 1 enkel houtkachel met 2 pitten en houtoven, afwasbak en een speciale koelkamer ( wanden van houtskool waarover water loopt en door de wand een koeleffect wordt gecreëerd, het simpele principe van evaporative koeling zoals bij den Baltimoreaircoil).

IMG_9845IMG_9846IMG_9847

geweldig  wat deze kok met hulpje kan doen met zo primitieve middelen!

Daarna op weg naar ons laatste camp in de bush : 3 rivers camp gelegen aan de kruising van 3 rivieren.

Een prachtige chalet gelegen aan een waterlagune met aparte badkamer met een binnen en buitendouche en ook een sterrenbed: naast de chalet op een verhoog een bed buiten onder de sterrenhemel!

IMG_7764IMG_7763IMG_7762IMG_7760

Om 16u de eerste gamedrive hier waarin we op zoek gingen naar een impala prooi die vanmorgen was gepakt door het luipaard maar nadat het karkas was versleept naar een mooie boom werd het luipaard verdreven door de baboons.

Toen wij het karkas vonden was het reeds half opgegeten maar luipaard was weg. Na nog even verder zoeken kwamen we een olifanten familie met jonge kalfjes tegen die we zeker 1/2 u hebben geobserveerd.

IMG_7781

Nog verschillende giraffen gezien op weg naar het water, maar ook vele waterbucks, impalas, wrattenzwijnen, zebra’s enz. Tijdens een mooie zonsondergang aan het water zagen we hele parades van olifanten de rivierbedding oversteken op zoek naar water.

IMG_7886

Terug in het kamp samen met een troep Duitsers tijdens de aperitief verhalen uitwisselen over de hyena’s en gieren die het karkas waarschijnlijk verder hebben opgegeten.

Na een heerlijk diner en afsluiter met amarulla ( Afrikaans baileys drankje) gaan we ff douchen en het sterrenbed proberen !