Dag 2: reisdag en tranfert naar Mukambi Safari Lodge

28 september 2022 - Mumbwa, Zambia

Ingecheckt voor vlucht naar Lusaka. Excellente service van Ethiopian Airlines (!!!!!) aan boord van een Dreamliner richting Lusaka.

IMG_3963

Geland perfect op tijd op de tarmac, lekker warm weertje 30 graden.

IMG_6797

Bij binnengaan in luchthavengebouw direct controle van coronavaccinatie; wij hadden gelukkig vorige week onze nieuwe prik gekregen! Hier en daar mondmasker maar de verplichting was vorige week juist opgeheven.

Nadat we onze visas hadden aangekocht mochten we wachten op de bagage, wachten, wachten. Na 1/2 uur wordt je dan wel wat nerveus maar er waren nog passagiers rond de bagageband dus….’ Meer dan 1 uur later: halleluja daar kwamen ze eindelijk. Dan naar de uitgang van luchthaven waar Gift ons opwachtte om welkom te heten namens Fair Mundo Travel en ons te begeleiden naar de chauffeur voor de transfer naar de Mukabi Safari Lodge. Nog even snel een lokale simkaart gekocht om te kunnen bellen in geval van nood.

De autorit zou 4,5 uur duren, maar we zaten al in de file in Lusaka zelf. Lusaka een stad van 4 miljoen inwoners, hectisch verkeer met allemaal,stinkende vervuilende auto’s van 25 jaar en ouder. Van climate change hebben ze hier nog niet gehoord. Straatbeeld heel typisch voor grote Afrikaanse steden : heel veel kleine winkeltjes, bedrijfjes, handeltjes van van alles en nog wat…

Na 1 uur eindelijk op een beton baan richting Kafue National Park.

Even wennen aan het links rijden en af en toe stoppen voor een grote put of onderbreking in de baan. Zambia, een vroegere kolonie van Groot-Brittannië, ze treuren dus ook met het overlijden van hun Queen, telt 18 miljoen inwoners waarvan 4 miljoen in Lusaka.

Onderweg heel veel huisjes in ruwbouw; begin van de bouw met wat spaarcentjes en dan terug enkele jaren sparen om de verdere afwerking, zoals het dak, te bekostigen.

Grond is veelal in eigendom van de gemeentechef die het dan doorgeeft aan zijn onderdanen om te bewerken en een huisje op te bouwen; geen vergunningen nodig verder.

Wegeninfrastructuur is ok met hier en daar slechte stukken maar al bij al wel goed berijdbaar; nieuwe regering doet meer wegenwerken, terwijl de vorige veel geld liet verdwijnen in diverse zakken . Ook tol betalen hoort erbij, tanken onderweg en gebruik maken van de sanitaire faciliteiten 😆😱.

Rond 18.30 eindelijk in de lodge ,met  lokale verfrissingen en drankjes.

IMG_9349

Instructies van de staf over wat al of niet veilig is: enkel rondwandelen tussen tent en hoofdgebouw onder begeleiding, lodgedomein is niet gefenced dus hippos  en olifanten hebben vrije passage.

Lekker diner,  kennis maken met enkele Duitse gasten en dan naar de tent voor een vroege nacht, weinig geslapen nacht voordien. S’nachts wakker geworden van olifanten die een boom aan het slopen waren juist naast onze tent, even schrikken toch 😱.

Nachtelijke geluiden van hippos en katten allerlei waren fantastisch om terug te horen en om vredig verder te slapen.

IMG_9357

1. Inge Ruiters:
    29 september 2022
    Heerlijk maar ook wel spannend...