Dag 3: Mukambi safari Lodge

29 september 2022 - Mumbwa, Zambia

Volgende morgen, wake up call om 5 uur en klaarmaken voor onze eerste gamedrive in Zambia. In Kafue National Parc, 22400 km2, bijna zo groot als België. Eerst een ontbijtje en dan weg met onze gids van de dag : Chanda. Typische gamedrive duurt ongeveer 4 uur en begint s’morgens rond 6 uur, tijdstip waarop vele predatoren hun ontbijt zoeken.

En prooi is er bij overvloed: pukus, waterbok, kudus, etc , alle van de antilopen familie; ook pumbas , krokodillen, hippos, olifanten, etc maar geen katachtigen te bespeuren behalve wat sporen in het zand.

Maar niet getreurd, de savanne blijft een ongelooflijk landschap met enorme variëteit in fauna en flora. Arenden, ooievaars, en vele andere vogels zijn in grote getale aanwezig in hun natuurlijke habitat: een ooievaar zien opstijgen en landen ( alsof hij zijn remmen optrekt😀) is een mooi spektakel.

De droogte heeft het land nog niet fel geteisterd en water is momenteel nog in overvloed; de Kafue rivier heeft nog steeds zijn gewone peil en in november begint het nieuwe regenseizoen. Zoals Chanda zei: water en zon in overvloed in Zambia ( naam ontleend aan de Zambesi rivier). De gids vertelde ons dat alle verdorde flora dan terug in het groen staat. Tijdens de drive wel veel tsee tsee vliegen ( die van de slaapziekte

😄).

Praktische hulpmiddelen wel tegen deze vlieg: Chanda raapte wat gedroogde olifantenmest ( eigenlijk gedroogd gras) en stak dat in brand in een bakske aan achterkant van de jeep en de rook was zeer effectief tegen deze vliegen. Een beetje te vergelijken met het brandend koffiepadje bij ons tegen de wespen.

Ander middel tegen de verspreiding van de tsee tsee vlieg zijn gekleurde doeken in de bomen en struiken  met een chemische stof om te beletten dat ze zich voortplanten ( chemische castratie ).

IMG_6856

De baobab is natuurlijk de meest gekende boom in 😄Afrika, ook wel de upside down tree genoemd omdat zijn takken lijken op wortels in het droge seizoen, die helemaal kaal staat in dit seizoen, terwijl hij zijn bladeren krijgt in het regenseizoen. Deze reuzen worden makkelijk honderden jaren oud.

Onze coffee break was dan ook bij zulke baobab maar de foto’s zijn genomen met de camera en transfer naar online is hier geen gemakkelijke zaak. Dus die zijn voor later.

Na de ‘hugging ‘ van deze eeuwenoude boom verder op zoek naar…..

Terug in de lodge gekomen bijna tijd voor de lunch, ook glutenvrij en lactosevrij 😀

IMG_6808

In de namiddag, chillen aan en in de pool 😎

Om 16.30 bootcruise over de Kafue rivier met veel vogels, crocs ( niet die van de aanstekers 🤣), drinkende mammals, …

Prachtige zonsondergang

IMG_6839

en lekkere sundowner ( gin en tonic uit het tonic blikske bij gebrek aan bekers) maar smaakte wel toppie😄, en gedroogd rundvlees als snack.

IMG_6841IMG_6843

Heerlijk 😋

Als afsluiter van bootcruise nog enkele olifanten op de rivieroevers drinkend na een warme dag ( 32 gr).

Na een lekker douchke , een aperitiefje, diner op het terras : kippenleverpatee als voorgerecht, ossestaartstoofpotje met groenten en rijst, cherry cheese cake als dessert , 😋.

Daarmee weer het einde van deze lange dag en morgen weer vroeg op.

foto’s opladen lukt niet: komen later

1. Inge Ruiters:
    29 september 2022