Dag 10: reisdag naar Baines River Camp

6 oktober 2022 - Roma, Zambia

Vandaag een reisdag die begon om 5u30 opstaan en ontbijten met koffie en fruit en toast of muffins ( ook glutenvrij). De piloot die ons zou vliegen naar Lusaka was sinds gisteravond reeds in het camp en reed mee met ons naar de boot om via de Kafue rivier naar de airstrip midden in de bush te reizen waar zijn vliegtuigje een Baron 55 klaarstond. Er was plaats voor 4 personen incl de piloot.

IMG_7247IMG_9596IMG_9598

De vlucht duurde ongeveer een uur aan een snelheid van 150 km per uur gemiddeld op een hoogte van ong 1000 meter.

Spijtig genoeg was het nogal mistig en eens in de lucht viel er niet zo veel meer te zien dan wat schimmen van de aarde.

Safe landing gemaakt in Lusaka en door het luchthavengebouw geleid naar onze wachtende transferwagen voor een rit van dik 3 uur naar Gwabi waar onze speedboot lag te wachten op de Kafue rivier. Kleine 2 uur op de boot, eerst de Kafue en na half uur de Zambezi rivier op bij samenloop van deze 2 rivieren.

De Zambezi is immens breed, vergeleken waarmee de Schelde een klein rivierke is.

IMG_9605

Langsheen de Zambezi talrijke olifanten en hippos die zich tegoed doen aan papyrus en andere grassen en bladeren!

IMG_7266

De temperatuur langs deze kant van Zambia ( lower Zambesi) is nog wat hoger en bereikte vandaag 38 gr, toch wel heet zelfs voor ons.

Aangekomen in Baines River Camp op de oevers van de Zambezi rond 15 uur , lunch en verfrissing, douche, en uurke rust.

IMG_7257IMG_7258

Dan terug voor eerste gamedrive in Lower Zambezi : wat dorre landschap, heel heuvelachtig, beetje zoals Toscane in putje zomer.

Veel olifanten, zelfs in de Camp naast onze chalet, die voyageren tussen de Zambezi en de heuvels die een vijftal km verder inland gelegen zijn.

Olifanten met babies, dracht van 22 maanden, zijn dan wel heel alert en voorzichtigheid is zeker nodig bij benaderen tot op een tiental meters.

IMG_7252

Nog een civet en grey owl ( uil) en vele impalas gezien, maar geen leeuwen of luipaarden vandaag. Zelfs nog te warm voor deze katten om op jacht te gaan.

Na een heerlijk diner

erg moe bed in.

Vreemd om 1 ste keer in een echte kamer ( chalet)  en geen tent te slapen.

1. Jaak kerkhofs:
    6 oktober 2022
    chikke foto s
  2. Ingrid Vanwesemael:
    7 oktober 2022
    Prachtig allemaal maar in dat vliegtuigje zou ik toch niet durven te stappen...!
  3. Inge Ruiters:
    15 oktober 2022