Dag 9: Musekese camp

5 oktober 2022 - Mulola, Zambia

Vanmorgen opnieuw een gamedrive om 6 uur tot ong 10.30.

Gids James weet ons heel wat te vertellen over de verschillende vogels, alsook de diverse bomen en planten.

Zo wordt de bast van de Musekese boom gebruikt door de lokale bevolking voor allerlei medicinale doeleinden, een overdosis kan zelfs gebruikt worden om abortus op te wekken. Er heerst nog heel veel bijgeloof onder deze mensen, zo wordt het nemen van bloedstalen voor testing of als bloeddonor beschouwd als witchkraft om iemand te betoveren.

Anekdote betreffende het coronavaccin is dat mensen geloven dat gevaccineerden 2 jaar later zullen sterven van dit vaccin , dus heel moeilijk om hen te overtuigen van het nut ervan.

Antilopen zoals pukus en impala ( komt feitelijk van imbala betekenend de maand december, de maand van de geboorte van jonge impalas) hebben hun eigen waarschuwingssysteem tegen predators. Pukus laten een hoog gefluit horen terwijl impalas een soort gesnurk voortbrengen als ze een predator waarnemen. De andere dieren weten zo dat ze alert moeten zijn.

Terug in camp voor lunch met zicht op de lagune.

IMG_9570

Na een platte rust en frisse douche terug op pad voor de volgende gamedrive, onze laatste in het Kafue National Parc.

IMG_9484IMG_9500

In de namiddag nog bezoek gehad van olifanten en hippos die in de Laguna kwamen verfrissen. Olifanten kunnen tot 70 jaar oud worden en de Afrikaanse is de grootste van alle.

IMG_9520

Onderweg zijn verschillende stukken Bush afgebrand, meestal controlled fires, teneinde jonge scheuten terug te laten groeien. Vanavond was er echter een grote bush fire die de horizon rood kleurde en waarschijnlijk onvrijwillig in brand gestoken.

Normaal komen zulke branden vanzelf tot hun einde zonder menselijke tussenkomst.

Nieuwkomer op het pallet is vandaag de sable antilope, prachtige antilopen met 2 puntige horens.

Sundowner aan de Kafue rivier met prachtig zicht op de rivier en de hippos die erin liggen te ploeteren.

IMG_9590

Na een drietal uren terug naar de camp en drinks aan de boma ( kampvuur) om ervaringen en sightings uit te wisselen.

Tijdens diner met 10 gasten aan grote tafel nog wat gediscussieerd over Manchester City en Debruyne en Haaland en stellig verdedigd dat frieten een Belgische uitvinding zijn en geen Franse en dat Vlamingen niet mogen vergeleken of verward worden met Hollanders.

Morgen op om 5.30 om vliegtuig te nemen naar Lusaka.

Slaapwel!

1. Linda:
    5 oktober 2022
    Leuk om jullie verhalen te lezen!
    Mooie foto’s! Geniet er nog maar van! X
  2. Annemie en Gaby vanuit ODK:
    6 oktober 2022
    We genieten van jouw reisverslag. Doet ons nostalgisch terug denken aan onze Botswana-ervaringen een tiental jaar geleden… Annemie en Gaby vanuit ODK