Dag 7: reisdag naar Musekese camp

5 oktober 2022 - Mulola, Zambia

Vanmorgen konden we wat langer slapen omdat we na ontbijt met fruitsla, bacon, eieren, worstjes en toast, om half 10 zouden vertrekken voor een 3 uur durende transfert in open jeep naar aanlegsteiger Lufuta voor een 15 min durende boottrip op de Kafue rivier.

en dan nog 15 min met open jeep door de lagune om naar ons volgende overnachtingplaats Camp Musekese te gaan.

Onderweg op de boot heerlijk koel op het water en daarna na 5 min in de jeep zagen we onze eerste luipaard lui in de boom hangen. Wat een prachtig dier, mooie gevlekte vacht ! Luipaarden slapen veelal in bomen in de schaduw van de takken, zijn doorgaans solitair en zoeken enkel tijdens het paarseizoen elkaar op.

IMG_7168

Daarna de 3 potige leeuwin Tripod die in de lagune woont en die een van haar poten is kwijtgeraakt in een val van stropers, verschillende impala’s en puku’s.

Het camp heeft 4 tenten die kijken over de lagune, niet omheind en in het midden van de Bush.

Open ramen, met enkel gaas om insecten s’nachts buiten te houden. Overdag open. Zelfs de vervet monkeys

IMG_7159IMG_7163

Die hier wonen komen niet binnen.

Na ontvangst en uitleg over werking van het camp ( enkel solar power dus geen opladen in de tent, enkel centrale gebouwtje waar we eten. Geen WiFi deze 3 dagen) kregen we een lunch met shashuka ( pittige tomatensaus met ei in oven, gebakken patatjes en linzen/courgette salade met komijn) op terras met zicht op lagune, geserveerd. Heerlijk !

Dan naar onze tent om even uit te pakken en rusten alvorens onze 1ste gamedrive in dit gebied north Kafue NP.

Al heel snel 2 mannetjes leeuwen , statig wandelend met een doel voor ogen, duidelijk op prooi belust. Die een tijdje gevolgd totdat ze in de diepe Bush verdwenen.

Verder nog 2 leeuwinnen die op uitkijk lagen op de rand van de lagune, genaderd tot op enkele meters; het blijft merkwaardig dat wilde dieren de jeep als niet bestaande beschouwen en er gewoon langsheen kijken. Nochtans is de jeep altijd helemaal open en kan een leeuw er makkelijk inspringen.

Mits behulp van een infrarodelamp kunnen wij alle bewegingen perfect volgen zonder dat de leeuwen daar last van hebben.

IMG_9515

Nog een overvloed aan vogels gespot met vooral de kraanvogels en arenden als uitschieters.

Natuurlijk onderweg de traditionele sundowner met de G en T.

Tijdens het avondeten van wortel-komijnsoep en gemarineerd buikspek met rijst en groentjes en een bananencake als dessert gereserveerd met goede witte en rode wijn, geanimeerde gesprekken met de gids Johndeer ( hier geven ze de kinderen namen van objecten dus inderdaad genoemd naar de tractor ) en andere gasten uit Mancheter en noord UK, zijn we moe in slaap gevallen.