Dag 6: Busanga pleins

5 oktober 2022 - Busanga, Zambia

“ na 5 dagen offline, terug WiFi,  Ik zet nu de verhalen per dag al op en zal later de foto’s toevoegen.”

Zoals elke morgen vroeg opstaan 4u45 en snel koffie en toast met ei, om tijdig te vertrekken op gamedrive en de zonsopgang te kunnen zien.

Frisjes smorgens in de open jeep, dus extra fleece met sjaal is geen overbodige luxe.

Later op de voormiddag zou het snel 32 gr worden zoals iedere dag.

In de prachtige licht verkleuringen lijkt de savanne vlakte bijna magisch.

De nachtdieren zijn nog op jacht en die proberen we te spotten. En jawel, king of de jungle is daar : een jonge leeuw op zoek naar een lekkere impala of lechwe.

IMG_9458

Leeuwen van de kattenfamilie kunnen s’nachts even goed zien als overdag terwijl hun prooien zoals antilopen dat niet kunnen wat de leeuwen toestaat om zo kort,mogelijk tegen de wind in te sluipen.

Jagen gebeurt dan ook veelal s’nachts.

Daarna de leeuwin met kleintjes opnieuw gezien. De cubs aan’t spelen terwijl mama een lechwe in het oog had en enkele honderd meters volgde… helaas had de lechwe haar tijdig gezien en sprong ze gezwind weg.

Nog verder gereden over de vlakte tot het tijd werd om terug te gaan.

Na eventjes rusten en de lichte lunch met kipbrochette en slaatje, wat zwemmen in de pool en chillen tot 16u de volgende gamedrive begint.

Daar zagen we een troep gazellen die over de kanaaltjes sprongen, verschillende wonderbaarlijke vogels zoals kraanvogels, verschillende soorten reigers, hippo’s in hun pool, met de pickers op hun rug( witte vogels die de insecten pikken uit hun huid), enz

Ook nog enkele olifanten , 3 volwassen mannetjes van rond 50-60 jaar oud die  papyrus begonnen te eten. Dit zijn imposante dieren die ons nauwlettend in de gaten houden. Kunnen met hun slurf bij wijze van spreken een naald oprapen.

IMG_7014

Tussen de papyrus velden ook nog een andere soort antilope: de statunga.

Na weer een lekkere sundowner terug naar camp voor diner.

Chef Botson had ons vertroeteld met soep, kip, zalm en chocomousse.

Rond 22 uur , na lange dag, terug in de tent onder de klamboe en in slaap.

Nachtelijke geluiden van de brullende leeuw en vechtende hippos zijn we onderhand al gewend geraakt maar klonken toch akelig dichtbij. Het camp is namelijk niet gefenced en het zou niet de eerste keer zijn dat leeuwen, hippos en olifanten gewoon langskomen. Strikt verbod dan ook om uit de tent te komen zonder begeleiding.

Slaapwel en morgen gezond weer vroeg uit de veren.

1. Jaak kerkhofs:
    6 oktober 2022
    Mooi als ge zoo reis kunt meemaken geweldig