Dag 4: tranfert naar Busanga Pleins Camp

30 september 2022 - Mwinilunga District, Zambia

Vanmorgen weer een wake-up call om 5u,  om 5u 30 wordt je onder begeleiding met pillamp vanuit de tent naar restaurant gebracht voor scrambled eieren met toast, fruitsla met yoghurt en noten en koffie. Om 6u stipt vertrokken in open jeep naar de volgende plaats voor overnachting: Busanga Plains Camp 160 km naar noorden. Ongeveer 6 uur doorheen Kafue National Parc, met een top snelheid gedender over zandwegen tussen de impala’s, puku’, kudu’s, lechwes, wrattenzwijnen, enz door.

Na 3 uur in de open jeep ( fris zo smorgens🥶, enorme wind omwille van de snelheid, lawaai van trillen jeep en en stof 😠) moesten we stoppen, onze spullen overladen en overstappen in een gesloten jeep, maar ook jerrycans met mazout, lading frisdrank en andere benodigdheden voor het camp waar we naartoe gaan.

Kregen ook weer te maken met de fameuze tsee tsee vlieg , zodanig dat vensters van auto gedurende minstens een uur niet open konden.

Na nog eens 2 uur bereikten we de Plains, grote vlakten die tijdens het regenseizoen onder water staan met hier en daar een eilandje van groen.

Prachtige vergezichten met allerlei grazers verspreid over deze Plains.

Onze driver had een lokale gids meegebracht die zijn weg kon vinden in deze doolhof.

Uiteindelijk na nog eens 1 uur bereikten we het Camp: een tentenkamp midden op de savanne met zicht op de vlakte, waar we 3 dagen zullen verblijven.

Na de verwelkoming en briefing (niet rondwandelen zonder begeleiding) lunch en dan even chillen in de tentkamer voor de gamedrive begint om 16u.

SlaapkamerZitplaats in tentBadkamer buiten de tent

In de vlakte zagen we verschillende soorten antilopen: impala’s, lechwes, puku’s maar ook wildebeest, een soort gnoe.

Dan zagen we een leeuwin met 3 kleintjes: 2 broertjes die verstopt zaten en 1 zusje liggend bij de mama.

IMG_9417

Nog een hippo die aan’t grazen was naast het water, even gevolgd met deskundige uitleg van onze gids Malcolm, en plots aan de andere kant van de jeep zien we 3 leeuwen ( ong 5 jaar oud elk) richting jeep en water komen, de 3 broers van de leeuwin met kleintjes. 3 prachtige leeuwen , broers, die nog niet hun eigen troep hebben blijven gewoon samen om zo makkelijker te jagen en uiteindelijk natuurlijk ook ergens een leeuwin te verleiden 😄.

Dit spektakel nog een tijdje gevolgd en dan vertrokken naar een perfecte plaats voor de “sundowner” : aperitief met zonsondergang. Prachtig!

IMG_9421IMG_9419

Zodra het begon te donkeren terug op weg, we zagen de leeuwin met kleintjes “oren bijten” spelen.

IMG_9448IMG_9429

Rond 19u terug in camp waar diner werd gereserveerd aan grote tafel samen met Vic, de camp manager en de 3 andere gasten, Australiërs. Een van hen had toch al gehoord van onze Belg die de koers had gewonnen.

Wortel-gember soep, kip met rijst of heekfilet met couscous en fruitsla als dessert. Ook hier wordt er rekening gehouden met de gluten- en lactose intolerantie en krijg ik speciaal broodje en geen room in soep.

Tot onze opluchting zijn er hier helemaal geen tsee tsee vliegen, geen muggen in dit deel van het land.

Interessante gesprekken gevoerd over de wereldproblematiek, zoals energiecrisis, inflatie en corruptie in de politiek ( vooral dan in Zambia).

Zambia is rijk aan kobalt maar opbrengsten verdwijnen meestal volledig in de zakken van enkelen.

Met de nachtelijke geluiden op de achtergrond, duiken we om 21u30 weeral erg moe het bed in.

1. Freya:
    1 oktober 2022