Dag 17: reisdag naar Ho Chi Minh city

23 november 2023 - Ho Chi Minh City, Vietnam

Goodmorning Vietnam,

Vanochtend na heerlijk ontbijt opgehaald door onze gids Li en de chauffeur om naar Ho Chi Minhstad , het vroegere Saigon,te rijden over de AH1 ( Asian Highway 1: Is de langste route van het Aziatische snelwegnetwerk, die 20.557 km loopt van Tokio, Japan via Korea, China, Zuidoost-Azië, Bangladesh, India, Pakistan en Iran naar de grens tussen Turkije en Bulgarije ten westen van Istanbul, waar het eindigt met de Europese route E80, helemaal naar Lissabon, Portugal).

IMG_4424

Een tamelijk lange rit van een 5-tal uren.

Gelukkig waren er onderweg enkele interessante bezienswaardigheden.

We bezochten Củ Chi ,een immens netwerk van ondergrondse tunnels, dat onderdeel is van een nog groter tunnelnetwerk dat vrijwel onder het gehele land doorloopt, een totaal van ong 250 km tunnels.

De tunnels waren de locatie van verschillende zware gevechten tijdens de Vietnam oorlog, waarin de belangrijkste strijdende partijen namelijk Noord-Vietnam, gesteund met wapens door China en de Sovjet-Unie, aan de ene kant en Zuid-Vietnam en de Verenigde Staten aan de andere kant, een oorlog die begon in 1954 en eindigde met de overwinning van de Vietcong, Noord- Vietnam, in 1975. Daarvoor waren de Fransen reeds in oorlog in Vietnam

IMG_2929IMG_2946IMG_2978IMG_2985

Na de uitleg van Li en door zelf in de tunnels te kruipen om een beeld te krijgen van het leven in deze tunnels waren we beiden erg onder de indruk ! Zie ook de video’s!

Ook proeven van de tapioca en pandang bladeren thee zoals de strijders toen aten.

IMG_2990 IMG_3007

Uit de uitleg van Li kan je afleiden dat de Vietnamezen toch wel trots zijn dat ze de machtige USA hebben verdreven.

Daarna nog een bezoek aan een door de communistische regering georganiseerd fabriekje waarin de slachtoffers van agent orange , een chemisch wapen dat de Amerikanen tijdens de oorlog daar in de jungle gebruikten, werken.

IMG_3014

Daarna ging het verder door het hectische Saigon tijdens het spitsuur met duizenden scooters die overal tussen ieder gaatje in het verkeer doorwriemelen, een wonder dat er niet veel meer ongevallen gebeuren. Saigon is met zijn 11 miljoen inwoners nog een graadje erger op gebied van verkeer en gestructureerde chaos.

IMG_3033

Aangekomen in ons koloniaal geïnspireerd hotel Les Arts, uitgepakt en direct de stad in op ons eentje zonder gids. Shopping malls, marktplaatsen, streetfood etc , het is er allemaal in een stad die bruist van activiteit.

IMG_1279IMG_3027IMG_3038

Lekker restaurant gedaan en dessert op de foodcourt, heerlijk 😋.

Op tijd in bed, want morgenochtend vroeg op om Saigon verder te verkennen.

Goodnight Vietnam

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Ingrid Vanwesemael:
    23 november 2023
    Hoi Annelies en Jos, ik volg met veel belangstelling jullie reis door het mooie Vietnam!
    Fietsen in de Mekongdelta, het drukke Saigon.. Dit stukje Vietnam is voor ons zeer herkenbaar!
    Geniet nog van jullie laatste dagen! Kus