Dag 6: wandelen naar Thanh Kim

12 november 2023 - Sa Pa, Vietnam

Vanmorgen na ontbijt kennis gemaakt met Sung, onze Black Hmong gids vandaag ( een vrouw-tje van 1,40m  ongelooflijk sterk en lenig van 26 jaar met dochter van 12 en zoon van 10)

Eerst moesten we 40min rijden naar het startpunt van onze trekking tocht, over een steenweg die op verschillende plaatsen onderbroken was door de recente overstromingen en aardverschuivingen die het gebied daar geteisterd hebben. Ook toch vele nieuwe constructies en resorts in aanbouw die toch duidelijk maken dat de overheid het toerisme wil promoten.

Start van onze hikingtocht was een buffelpad dat eerst steil naar beneden liep en daarna
vooral klimmen door de terrassen met rijstvelden, prachtige natuur, meters hoge bamboe die ze voor van alles gebruiken onder andere voor brugjes over de rivier te leggen.

IMG_2059

IMG_2084

De mooiste bloemen en planten,

IMG_2115
Sung gaf uitleg over het gebruik ervan voor medicijnen zoals mimosa of andere giftige planten : 5 blaadjes van deze plant eten en je valt in slaap en sterft ! Was soms de enige uitweg voor meisjes die werden uitgehuwelijkt in een door ouders gearrangeerd huwelijk of ontvoerd en het meisje kon zich daar niet in vinden en wilde de man niet. Geen andere keuze dan deze blaadjes eten  en zelfmoord plegen.

We weten nu ook alles over het kweken van rijst: planten in mei en oogsten in september, tussendoor veel werk ter voorbereiding van de rijstvelden, onkruid en gras verwijderen, irrigatie verzorgen en nat houden, rijst heeft veel water nodig.

IMG_2109
We kwamen buffels en koeien tegen op het pad, ook overstromende riviertjes, waardoor we over bamboe en boomstronken moesten klefferen.

Al die tijd hadden we ook het gezelschap van 2 lokale vrouwen in lokale klederdracht die ons van in het begin van de wandeling gevolgd zijn voor ong 2 uur aan een stuk om toch maar iets van hun zelfgemaakte zakjes, tasjes etc te kunnen verkopen. Na ons zo gevolgd te zijn deden ze een laatste poging en ja hoor met hun overtuigingskracht gingen wij door de knieën en kochten toch een kleurrijke hoofdband voor 150000 VnD, ongeveer 6 euro.

IMG_2074
na 3 u wandelen, kwamen we in een dorpje waar we bij een lokale bistro / winkel de lunch kregen : gebakken rijst met groenten en varkensvlees gevolgd door een dessert van hard gekookt ei en stukjes appel, eigenaardige combinatie toch.

IMG_2138

Na de lunch nog een uurtje stevig geklommen tussen de rijstvelden en buffels, koeien door.

Tenslotte terug aangekomen op de plaats van vertrek waar onze chauffeur stond te wachten.

Na een heerlijke douche in hotel nog even de stad in. Morgen terug naar Hanoi voor vervolg van de reis.