Dag 5: wandelen naar dorp van Hmong

12 november 2023 - Sa Pa, Vietnam

Na een zeer lekker ontbijt afspraak met Stanley voor een wandeling naar een naburig berg dorp waar de etnische minderheid black Hmong woont. Na 1/2 u rijden zijn we begonnen in het ene dorp en wandelden via wegeltjes in slechte staat naar het dorp Ma Tra. De black Hmong zijn de armste van de originele etnische bevolking. Ze telen vooral rijst op de typische terrassen langs de hellingen van het gebergte.

IMG_1987

Terrassen zorgen ervoor dat het water wordt opgevangen en blijft staan om de rijstvelden nat te houden. Buffels banen zich een weg doorheen de rijstvelden en door hun gewicht en hun voortdurend bewegen zorgen ze voor een losse grond en afdrukken in de bodem om het water vast te houden.

IMG_1994

Tijdens de Franse kolonisatie gebeurde dit “losmaken” door de vrouwen die de rijstvelden op blote voeten doorwoelen.

Voortdurend rijden mannen met hun scooters af en aan met hout dat ze verzamelden om thuis hun vuur te stoken voor verwarming en koken.

IMG_2022

Hier bij deze bevolking is het nog “gewoon” dat vrouwen op zeer jonge leeftijd 13-14 jaar trouwen en kinderen krijgen. De jongen gaat met enkele vrienden het meisje “stelen” en na 3 dagen in het huis van de jongen de huishoudelijke taken te doen kiest ze ervoor om te blijven of niet. Wanneer ze wil blijven en de jongen een bruidsschat betaalt zijn ze getrouwd !
Ze maken heel mooie stoffen en typische kledij die ze verkopen op de markt in SaPa.
Zeer snel werden we gevolgd door een vrouw in traditionele klederdracht die ons uiteindelijk toch kon overtuigen om een handgemaakt handtasje te kopen.

Tijdens de wandeling ook heel wat informatie gekregen van onze gids over de typische Vietnamees: chill volk met toch wel veel alcoholgebruik, vooral rijstwijn.

Onderweg in de straatjes vele vlaggen van Vietnam 🇻🇳 alsook de communistische vlag , hamer en sikkel, vooral om de lokale bevolking duidelijk te maken dat ze inwoners zijn van Vietnam en niet van het naburige China.

Na de wandeling op eigen houtje het stadje in naar de lokale markt daar de geuren en kleuren opsnuiven. Wat een fruit, groenten en kruiden die wij zelfs niet herkennen!

IMG_2039

Daarna een lunch met een banh mi : een broodje met gebakken runds en sla en een bûn met kip ( rijst noedels en groenten soep ) met een lokaal biertje.

IMG_0574

Ook vanavond na de wandeling in SaPa op zaterdagavond en de gezellige drukte een heerlijk restaurantje gevonden voor Vietnameese gerechten.

IMG_0580

Super lekker en heel puur allemaal. weeral moe bedje in !