Dag 12: Hue keizerlijke stad

18 november 2023 - Thành phố Huế, Vietnam

Goodmorning Vietnam,

Vanmorgen werden we al om 8u30 opgehaald om via een drakenboot de Perfume rivier af te varen. Veel opkuiswerk door de overstromingen van afgelopen dagen, het water in de rivier ook heel bruin door de zware regenval.

IMG_2539IMG_2541IMG_2556 IMG_2558

Eerst naar de Thiên Mụ-tempel (wat Tempel van de Hemelse Dame betekent) met de iconische Phước Duyên-pagode van zeven verdiepingen wordt beschouwd als het onofficiële symbool van de stad. 54 % van de Vietnamezen zijn boeddhistisch , 10 % is katholiek, rest is niet gelovig zoals het communistische regime voorschrijft. Boeddha staat voor yin en yang, de juiste balans tussen tegengestelden, geluk zoeken op een helpende manier. Boeddha is ook veganistisch leven.

IMG_2571IMG_2588IMG_2590

Daarna gingen we naar de citadel in Hue: In juni 1802, besteeg Nguyễn Ánh de troon van een verenigd Vietnam en riep zichzelf uit tot keizer Gia Long en verplaatste hij de hoofdstad van het noordelijke Thăng Long (het huidige Hanoi) naar Hue en gaf hij opdracht tot de bouw van een paleiscomplex gebaseerd op de Verboden Stad van Peking in Huế. Duizenden arbeiders kregen de opdracht om de ommuurde citadel en ringgracht te bouwen, die zo'n 10 kilometer lang waren. Het hele complex was de zetel van de macht tot de instelling van het Franse protectoraat in de jaren 1880. Is ook Unesco werelderfgoed.

De Nguyen dynastie bestond uit 13 koningen/ keizers tussen 1802 en 1945, toen de revolutie de communisten aan de macht bracht met Ho Chi Minh.

IMG_2599IMG_2605IMG_2631

Daarna gingen we naar de Cho bong Ba markt, waar de lokale mensen hun dagdagelijkse boodschappen doen. Wat een kleuren en geuren ! Zoveel verschillende soorten groenten en fruit die wij zelfs niet kennen. Niet moeilijk om hier de boeddhistische leer te volgen en enkel geen dierlijke producten eten. De variëteiten aan groenten en fruit met de verschillende bereidingswijzen zijn enorm.

Daarmee vergeleken hebben wij westerlingen toch maar een armtierige keuken 🤔.

IMG_2655
Zoals hier de mangosteenIMG_2653

Na de lunch in een lokaal restaurantje nog bezoek aan de tempels van Kai Dinh

Lamzak 😜, zo genoemd door ons omdat hij ook maar niks heeft gedaan tijdens zijn 9 jaren als koning behalve zijn eigen eer en glorie na streven en daarmee heel veel mensen de dood heeft ingejaagd.

IMG_2710IMG_2709

Daarna naar tempel/ tombe van Tu Duc, een van de 13 koningen. Heel cultureel aangelegde koning die veel interesse had in poezie, kunst etc.

IMG_2643IMG_2676

Einde van een mooie dag vol cultuur en historie; nog een lokale ambacht van incense stokjes maken die men gebruikt als offer en verering van voorouders en Boeddha.

IMG_2688IMG_2694

Een half uur later zaten we in zwembad om wat te chillen en te bekomen van de dag 😎.

IMG_2534

Goodnight Vietnam 👋

1. Inge Ruiters:
    18 november 2023
    Ziet er allemaal héél leuk en mooi uit🤩 Wat een mooi land👍 héél veel plezier🤗
  2. COREMANS André:
    19 november 2023
    Ziet er heel prachtig uit.Nog veel plezier en kijkgenot.