Dag 8: naar Ninh Binh

15 november 2023 - Ninh Binh, Vietnam

Good morning Vietnam!
vanmorgen opgehaald door onze chauffeur Tuang en nieuwe gids Thing voor 2 u durende trip naar Ninh Binh. De hectische uittocht uit Hanoi: zie video.
Onderweg gestopt bij de Le dai hanh king tempel. Hij stichtte als 1 ste koning Vietnam in 968 en daarom is nu 1055 jarig bestaan viering, toch wat ouder dan Koninkrijk België 😀.

IMG_0720

Na inchecken in hotel in Ninh Binh, we hebben een kamer eigenlijk een apart chaletje, volledig in bamboe opgetrokken, zijn we iets verder naar lokaal restaurantje gegaan voor de lunch. Weeral super en erg uitgebreid!
Nadien waren we uitgenodigd bij aangetrouwde nonkel van onze chauffeur die daar woonde in een prachtige nieuwe villa met super grote 80 inch tv, alles in glanzende marmer, etc. Volgens ons was hij een hoge pief in de Partij ( corruptie tiert welig in Vietnam). De verplichte thee en fruit werden ook aangeboden! ( geen foto’s durven nemen 😮🥹)
We bezochten een pagode van Bich Dong, een 3 verdiepingen pagode in de rots uitgekapt.

Unesco werelderfgoed dat ontdekt is 1774 door een Engelsman die de site heeft beschermd ter conservatie. Er woonden monniken die teruggetrokken in de grotten eeuwen woonden. Oorsprong jaar is onzeker maar zeer oud.
Daarna zijn we met een sampan op riviertjes tussen de rotspartijen van Trang An gevaren. Bijzonder is dat de boot wordt bestuurd door een oud ? vrouwtje die de roeispanen bediende met haar voeten 👣! Zeer bijzonder! Super mooie en rustgevende natuur, over het water met de Lotus waterbloemen, doorheen donkere grotten van minder dan 1 meter hoog.

IMG_0670IMG_0656IMG_0696

Na een verfrissende douche gaan eten in restaurantje van hotel die de tafels buiten onder overhangende rots heeft. Ook bijzonder 😀.
Ongelooflijk hoe lekker smakelijk het eten hier is  !

Foto’s worden nog bijgevoegd: momenteel probleem met opladen van de foto’s